3 d’ag. 2010

El souvenir català es reivindica

El govern impulsa un catàleg d'objectes de regal de qualitat fets per artesans d'arreu de Catalunya amb l'objectiu de difondre les icones i els trets identitaris del país. L'objectiu a llarg termini és guanyar la partida al toro i al barret mexicà.

Mar Ferrando
Barcelona
www.avui.cat

El barret mexicà, el toro i els vestits de sevillanes són tres dels souvenirs espanyols que, malauradament, encara imperen en els comerços d'objectes de regal de les zones més turístiques d'arreu de Catalunya. Només cal passejar-se per les Rambles de Barcelona o localitats de la costa com Lloret de Mar per comprovar la persistència d'aquests souvenirs. Des de fa un any i mig, però, la Generalitat, a través d'Artesania de Catalunya, ha creat una nova marca, Empremtes de Catalunya, que té com a objectiu elaborar un catàleg de productes d'artesans catalans per dotar de qualitat els objectes de regal que representin trets identitaris de Catalunya. L'objectiu final és oferir souvenirs alternatius als objectes kitsch que tant agraden als turistes. En definitiva, substituir el toro pel burro català.

La directora d'Artesania de Catalunya, Gemma Amat, explica que a hores d'ara el catàleg, que s'acabarà a finals d'any, compta amb 300 peces de 85 tallers artesans sobre diferents icones del país. A finals d'any el catàleg inclourà uns 500 productes que estaran classificats en "24 famílies d'icones", que van des de la Prehistòria, l'Imperi Romà, el Gòtic i el Romànic, la literatura i la gastronomia, als castells, les tradicions populars, la Nova Cançó i Barcelona. L'objectiu, segons Amat, és incloure amb cada objecte de regal un text, redactat en català, castellà i anglès, que expliqui què representa aquella icona, una manera de difondre la realitat i la identitat catalana al món. "La intenció és aconseguir implantar aquests objectes de regal i que les confusions identitàries es vagin perdent", explica Amat. El que és clar, recorda la directora d'Artesania de Catalunya, és que fins ara "no hi havia una oferta" alternativa al mercat.

A l'estiu, la botiga

Un cop hi hagi el catàleg elaborat, els souvenirs catalans es posaran a la venda en punts concrets d'arreu de Catalunya. La primera botiga s'obrirà a la mateixa seu d'Artesania de Catalunya abans de l'estiu, al carrer Banys Nous de Barcelona. També es podran adquirir en els Centres Acollida Turística (CAT) que hi haurà aviat arreu de Catalunya, tot i que de moment només existeix el centre de Teià, inaugurat a finals de juny i que encara està en fase de proves. També s'exposaran a les botigues de museus i en hotels concrets on hi hagi un trànsit turístic important.

En una segona fase, Amat explica que l'objectiu és traslladar els productes artesans en comerços privats, tot i que remarca que "si s'intenta dignificar els souvenirs, no els podem col·locar a qualsevol lloc ni de qualsevol manera". A més, puntualitza que els productes fets per artesans catalans sempre seran més cars que "els objectes de regal industrials fets a la Xina". Amb tot, al catàleg de productes hi haurà "una franja de preus variada, que va dels 10 als 1.000 euros", tot i que la majoria de preus oscil·laran entre els 20 i els 30 euros.

Mercat lliure

Sobre la gran presència de botigues de regals de poca qualitat on proliferen el toro, el barret mexicà i els vestits de farbalans, Amat recorda que "el mercat és lliure". És important, "en comptes de sancionar, promocionar i prestigiar la denominació d'origen Catalunya". A més, recorda que la venda està condicionada per la demanda i que els turistes de baix cost també busquen souvenirs de poca qualitat. Tal com s'especifica en el pla estratègic de turisme de Catalunya 2005-2010, un dels objectius és també aconseguir un turisme de qualitat que, alhora, beneficiï el consum d'objectes de regal de qualitat.

Una de les poblacions turístiques per excel·lència on domina el turisme de baix cost és Lloret de Mar. L'ajuntament de la localitat es va sumar l'any passat al projecte Empremtes de Catalunya a nivell local, que busca identificar les icones de cada població. L'objectiu, segons explica el gerent de Turisme de Lloret, Martí Carbó, és donar "alternatives" al toro d'Osborne. Segons Carbó, el comerç de Lloret s'està transformant perquè, segons explica, s'ha aconseguit "treure els souvenirs de fora" de les botigues, tot i que els objectes de regal de baixa qualitat encara predominen en el centre de Lloret. De moment, les peces d'artesans de la localitat (mocadors, ventalls, joies, ceràmica) i la comarca es venen en dues de les oficines de turisme de Lloret, tot i que l'objectiu, en una segona fase, és intentar-les introduir en el comerç privat. Carbó assegura que hi ha demanda i que a llarg termini es valorarà com evolucionen les vendes, tot i que està convençut que serà positiu.

La realitat

Mentrestant, tant a Lloret com a gran part de les botigues de la Rambla de Barcelona domina la presència de castanyoles, vestits de sevillanes, toros i desenes de figuretes de ceràmica (drac del Parc Güell, Sagrada Família) amb gust dubtós pel que fa al disseny, però molt barats. Segons explica un dependent d'una botiga de souvenirs de davant del Liceu, "cada cop es venen menys toros, vestits de sevillanes i barrets mexicans". De fet, assegura que sense samarretes i altres productes del Barça o relacionats amb Barcelona, "em moriria de gana". En canvi, "si venc un vestit de sevillana cada dues setmanes, no passa res". En un altre comerç, El Balconet del carrer Ferran, en què es venen figures de ceràmica de qualitat, també hi ha exposats toros i figures de sevillanes. "Ens agradi o no, els toros i les sevillanes amb el trencadís de Gaudí són un èxit", explica un dependent.

El juny del 2008, l'Ajuntament de Barcelona va aprovar un pla especial d'ordenació dels establiments comercials destinats a la venda de records a la ciutat de Barcelona, en què es limitava l'obertura de noves botigues en les zones més turístiques, sobretot al Parc Güell, la Sagrada Família i la Rambla. Des del districte de Ciutat Vella asseguren que hi ha 83 establiments d'objectes de regal comptabilitzats, dels quals 23 s'han obert després de l'aprovació del pla especial. Les inspeccions que s'han fet fins al 6 d'octubre han acabat amb el precintat de cinc botigues, un tancament voluntari, quatre d'arxivats com a correctes i deu casos en què està pendent una nova inspecció. A més, fa tres anys el consistori barceloní va acordar amb els comerciants de souvenirs de la Rambla treure els barrets mexicans dels aparadors, una mesura que la majoria de comerços compleixen. A l'interior, però, per cada burro català hi ha deu toros.