30 de des. 2010

QUART: Article publicat al núm. 37 de TERRART

Estava en el cotxe per l'autopista i em va semblar divertit pensar que anavem a Quart a visitar el “quart” poble i la “quarta” fira monogràfica d'enguany. Celrà, La Galera, La Seu d'Urgell i Quart. No fa falta dir que els trajectes en cotxe donen per donar-li voltes a moltes coses, algunes més importants que d'altres.

La XX Fira Mercat de la Terrissa Catalana de Quart ha estat una d'aquelles experiències “xules” de recordar. En principi, treballar un diumenge de pont, no m'inspirava gaire, tampoc vull enganyar ningú. Però l'arribada a Quart, els seus carrers, l'ambient que es respirava, la seva gent, el sorprenent soroll dels tractors, el magnífic pavelló esportiu, el càntir gegant... tot invitava a gaudir del dia.

Una bona rebuda per part d'en Xavier Cordóba, Regidor de Cultura de l'Ajuntament de Quart que em va presentar a l'Alcalde (entre d'altres representants institucionals). En tot moment van facilitar-me la feina, a més de convidar-me a assistir a tots els actes inaugurals. I gràcies a ell també vaig poder saludar el Conseller Huguet. Però això vindrà una mica més tard.

Vaig estar una estona parlant amb el Josep Mestres de com està l'Associació de Terrissaires i Ceramistes de les Comarques Gironines i la seva relació amb altres associacions de la zona com l'Associació de Ceramistes de Girona o els Tallers Artesans de Navata. Em va comentar que no hi havia contacte amb les altres associacions, que ells treballaven de forma local i independent.

La gran part del dia la vaig dedicar a fotografiar i gravar tot el que envoltava la XX Fira Mercat de la Terrissa Catalana. Val, també vaig fer alguns cafetons. Per cert, els cafés més calents que m'han servit en la vida. Però estava explicant que vaig fotografiar i gravar-ho tot. La inauguració, les activitats complementàries, el pavelló, la fira, els expositors... Vaig presentar-me a gairebé tothom, explicant qui era i què feia. Fins i tot vaig repartir targetes de la federació. Em va sorprendre que la majoria d'artesans terrissers o ceramistes preguntaven què els hi costaria apareixer en l'audiovisual. Els hi deia que res, que des de la FAAOC donavem difusió a aquest tipus de fires artesanes, amb la presentació del corresponent informe a Artesania Catalunya i la creació i difusió dels audiovisuals que es poden veure al nostre espai a Youtube (http://www.youtube.com/user/FAAOC). Només un expositor va preferir que no li fes fotografies a la seva obra, deixant a banda que a gairebé ningú li agrada sortir a les fotos...

Després de la inauguració de la fira, vàrem visitar l'exposició La terrissa i els obradors de Quart, una mirada al passat. Una exposició força interessant, petita, modesta, però que et portava a viatjar en el temps. Finalitzada la visita, hi havia un excel·lent refrigeri on, després de parlar amb l'amable gent de protocol de la Generalitat de Catalunya, vaig presentar-me al Conseller Huguet com a gestor de la FAAOC i també li vaig explicar què fem en uns dos minuts. Em va dir que li semblava molt interessant la iniciativa dels audiovisuals i que per descomptat podia treballar amb la gravació que havia fet del seu discurs.

Per la tarda, més fotografies, més videos i una visita a un dels tallers i obradors dels terrissers de Quart, acompanyat, un cop més, pel Regidor de Cultura. Ens van explicar perfectament el funcionament del taller i de la diversa maquinària, amb demostracions que anava enregistrant. Vaig conèixer en aquesta visita al Toni López, d'ISHO STUDIO, que cada any fan un audiovisual de la fira per l'Ajuntament de Quart. Malauradament, no es pot veure aquesta feina pel Youtube.

I finalment, un altra cop dins del cotxe, camí de Barcelona. Pensant en redactar l'informe el més aviat possible, la memòria em comença a traïr, en seure davant l'ordinador i editar l'audiovisual de la XX Fira Mercat de la Terrissa Catalana i en escriure alguna cosa que algún dia pugui acabar sent un article...

David Hierro

www.faaoc.cat