Misteri a un retaule romànic de Sant Pere de Terrassa
Text i video: SINC
El blau egipci o blau pompeià va ser un pigment que els antics egipcis i romans van utilitzar sovint per decorar objectes i pintures murals. Després de la caiguda de l'Imperi Romà d'Occident (any 476 dC) aquest pigment es va deixar de sintetitzar, però ara un equip de científics catalans ha descobert la seva presència en el retaule de l'església romànica de Sant Pere de Terrassa (Barcelona), del segle XII. Els resultats de la recerca s'acaben de publicar a la revista Archaeometry.
"Durant les obres de restauració del temple realitzem un estudi sistemàtic dels pigments del retaule i comprovem que la majoria eren bastant locals i 'pobres' -terres, blancs de calç, negres de fum-, però de forma inesperada va aparèixer el blau egipci", destaca a SINC Mario Vendrell, coautor de l'estudi i geòleg del Grup Patrimoni de la UB.
L'investigador explica que l'estudi químic i microscòpic preliminar els va fer sospitar que les mostres eren de blau egipci. Per confirmar-ho l'equip les va analitzar en el Laboratori SRS de Daresbury, al Regne Unit, on van aplicar tècniques de difracció de raigs X amb radiació sincrotró. Aquestes proves es podran realitzar a Espanya quan comenci a operar el Sincrotró ALBA de Cerdanyola del Vallès (Barcelona).
"Els resultats confirmen amb tota seguretat que el pigment és blau egipci", subratlla Vendrell, que descarta que pugui tractar-se d'altres pigments blaus utilitzats en murals romànics, com l'atzurita, el lapislàtzuli o la aerinita, "que a més venien de terres llunyanes i eren difícils d'aconseguir per a una economia de frontera com la del Regne d'Aragó entre els segles XI i XV ".
La possible solució al misteri.
El geòleg també aclareix que no hi ha cap evidència que en l'època medieval sabessin fabricar aquest pigment constituït per silicat de coure i calci: "De fet no s'ha trobat en cap pintura mural de l'època".
"La hipòtesi més probable és que dels constructors de l'església trobaren de manera casual una 'bola' de blau egipci d'època romana i decidissin aplicar-la en les pintures del retaule de pedra", explica Vendrell.
El conjunt monumental de les esglésies de Sant Pere, Sant Miquel i Santa Maria de Terrassa s'aixequen sobre antics assentaments ibers i romans, i el preuat pigment blau va poder romandre en el subsòl durant diversos segles. "Sempre en molt poca quantitat, perquè aquesta substància no es podia reposar: quan s'acabava la bola, s'acaba el blau", conclou Vendrell.
--
De fet, no és el mateix un diàleg que un monòleg.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada